N42: PLANNEN eind 2022
Toelichting en overzicht van knelpunten na 2 infomarkten (versie Luc De Rocker)
1. Oversteek Povinciebaan naar Jonasweg: onoverzichtelijk en gevaarlijk. Verkeer komt snel van kruispunt
Vosken. Goede signalisatie/verlichting is gevraagd.
2. Balegro-plannen
Fietspad Jonasweg doorgetrokken langs Heidebos is OK, maar: de nieuwe, korte extra inrit (zie afbeelding)
van de vrachtwagens van de steengroeve kruist nu het fietspad! Camions komen met grote snelheid van
N42 en hebben weinig plaats om zich op te stellen en voorrang te verlenen aan fietsers op het nieuwe
fietspad langs de N42.
Bovendien passeren vrachtwagens nu op weg naar de groeve net naast het Heidebos en op de smalle trage
weg naast het bos, zodat wandelaars en fietsers en camions op die plaats wél gevaarlijk gemengd worden.
Positief is wel dat het fietspad langs de N42 parallel, maar afgescheiden loopt van de uitrit voor
vrachtwagens.
Enkel het kruispunt met verkeer dat van Berg naar beneden komt moet ook nog conflictvrij gemaakt
worden. Bestaat het gevaar dat Berg (langs Steenput) voor auto’s een nieuwe sluipweg naar N42 wordt?
3. Kruispunt Molenstraat Oude Geraardsbergsesteenweg: nu al heel gevaarlijk en onoverzichtelijk. Er komt nog
extra verkeer bij van vrachtwagens (steengroeve) en auto’s (Berg)? De inwoners van Oude
Geraardsbergsesteenweg en aan het gevaarlijk kruispunt met de Molenstraat krijgen volgens AWV niet meer
verkeer (wegens afsluiting van kruispunt Parksken), maar volgens ons wel meer zwaarder vervoer te slikken.
4. De Oude Geraardsbergsesteenweg vanaf Molenstraat naar Oosterzele blijft een snelle sluipweg voor auto’s
met extra gevaar voor fietsers wegens geen fietspaden. De plannen voor 2 warenhuizen (Aldi en Colruyt)
aan de site van molens Vermeulen en aan kruispunt N42- Houtemstraat zullen deze problematiek nog
versterken.
5. Het probleem met verkeer van de ventweg aan kruispunt Ijshoute naar Scheurbroek voor ontsluiting OBBC is
doorgegeven. (Voorstel: slimme lichten om verkeersstromen te regelen.)
6. Spijtige zaak: de fietstunnels aan kruispunten van N42 met Ijshoute, Houtemstraat, Reigerstraat zijn
geschrapt. In de plaats komen conflictvrije kruispunten. Dat betekent wel extra wachttijden voor fietsers.
7. Nieuwe ventweg Heistraat – Roosbloemstraat: gevaar voor sluipverkeer vanuit of naar de Ankerwijk? De
Roosbloemstraat die via tunnel aansluit op fietsweg naar ambachtelijke zone zou beter voorbehouden
blijven voor fietsverkeer.
8. Nieuwe fietsverbinding N42 door het bos naar ambachtelijke zone sluit niet veilig aan op de
Geraardsbergsesteenweg. Als kinderen van GILO Oosterzele komen, kunnen ze niet veilig oversteken.
Aandachtspunt op te nemen in de vernieuwing van de Geraardsbergsesteenweg!
9. Goede zaak: ventwegen (weliswaar met gemengd verkeer) vanaf kruispunt Reigerstraat (in de nieuwe
ambachtelijke zone) naar Gijzenzelestraat (nieuwe rotonde) naar Schoolstraat.
10. Toch extra ondertunneling overwegen aan Kwaadbeek en aan rotonde in Wetteren om fietsers en
voetgangers een veilige overgang te geven. Inwoners van Ankerwijk en Kwaadbeek dreigen op een eiland te
belanden.